Online interactief trauma-platform
In the spotlight

Online interactief trauma-platform

William van Dijk (34), traumachirurg in opleiding bij VieCuri bedacht een online platform waarop patiënten met een lichamelijk letsel specifieke informatie kunnen vinden en de voortgang van hun herstel kunnen vergelijken met andere patiënten. Van Dijk vond namelijk dat de kennis van patiënten wordt onderschat en dat er nog steeds meer vanuit hen kan worden gedacht. De eerste patiënten van VieCuri kunnen het platform al gebruiken.

 

“De medische wereld is over het algemeen vrij conservatief. Terwijl technologische ontwikkelingen elkaar razendsnel opvolgen, speelt het internet nauwelijks een rol in de relatie tussen arts en patiënt. Soms wordt ‘dokter Google’ eerder als een bedreiging gezien dan als een aanvulling. Medici doen nog te weinig met info via internet en denken vaak dat patiënten niet veel over hun ziekte weten”, vindt William van Dijk.

 

Volgens de traumachirurg in opleiding zoekt 65 procent van de patiënten voorafgaand aan een consult op internet al naar informatie over een bepaald ziektebeeld. “Dat zullen er alleen maar meer worden. De behandeling van deze ‘slimme’ patiënten kan veel patiëntgerichter, en beter moeten aansluiten bij wat patiënten al weten en wat ze verwachten.”

Dit gegeven en samen met het actief betrekken van klanten bij de ontwikkeling van nieuwe propducten, zoals bedrijven als Nike, Lego en H&M doen inspireerden de jonge chirurg tot het volledig nieuwe concept. “Ik wil patiënten bij hun eigen genezingsproces betrekken en vooral voorkomen dat ze met prangende vragen blijven zitten. De drempel om contact op te nemen met het ziekenhuis is vaak nog steeds zo hoog.”


Traumaplatform

Toen Van Dijk het idee voor de oprichting van een online traumaplatform vorig jaar deelde met iemand van TEDx Venlo, kwam het initiatief in een stroomversnelling terecht. Van Dijk mocht zijn idee presenteren tijdens het TEDx-evenement, op voorwaarde dat hij er werk van maakte. “Gelukkig kreeg ik hulp van bevriende Venlose ondernemers. Ze hielpen me na te denken over financiering, user interface, juridische aspecten, verdienmodellen, stakeholders en dergelijke”, vertelt hij.


Inmiddels wordt volop gewerkt aan het online traumaplatform, dat inmiddels Ereva - ‘snellere revalidatie door eHealth’ - heet. Van Dijk legt uit dat patiënten op www.ereva.nl niet alleen algemene informatie over hun fysieke letsel kunnen vinden, maar via een persoonlijke pagina ook hun eigen herstel kunnen vergelijken met dat van andere cliënten met dat letsel. Als iemand een gebroken enkel heeft, komt hij in een online groep met andere patiënten met een enkelbreuk. Via een persoonlijk account kan de patiënt bijvoorbeeld invullen hoe dik de enkel op een bepaald moment is en hoeveel stappen hij al kan lopen. Het systeem laat de patiënt vervolgens zien hoe hij presteert ten opzichte van anderen.

 

“Doordat patiënten hun eigen situatie kunnen vergelijken met anderen, worden ze minder onzeker. Als het herstel achterblijft, krijgen ze oefeningen en tips via het systeem. Ook artsen kunnen hier actief op inspelen. Zij kunnen de patiënt via het systeem volgen en via stoplichtjes zien bij wie het slechter gaat dan gemiddeld. In plaats van afwachten tot het spreekuur, kan de arts contact opnemen met de patiënt en sneller en adequater bijsturen.”

 

Win-winsituatie

Sinds kort ontvangen patiënten die in Venlo met een enkelbreuk op de spoedeisende hulp komen, de eerste inloggegevens voor het platform. “Als dit allemaal goed is geïmplementeerd, gaan we het systeem uitbreiden met andere veelvoorkomende letsels, zoals schouder- en polsbreuken. En als het aan mij ligt, wordt het platform straks ook gebruikt voor chronische ziekten”, licht de chirurg in opleiding toe. Hij vertelt dat het systeem mogelijk ook in andere ziekenhuizen wordt uitgerold. “Hoe meer ziekenhuizen meedoen, des te meer data beschikbaar komen en hoe betrouwbaarder de database wordt. Dan kunnen we bijvoorbeeld ook leeftijdsgroepen met elkaar gaan vergelijken.”

 

Van Dijk weet dat, als mensen beter worden geïnformeerd, ze minder vaak naar het ziekenhuis komen en sneller weer aan het werk zijn. Hij is er dan ook van overtuigd dat het interactieve traumaplatform de  manier van werken in de ziekenhuiswereld kan veranderen. Bovendien kunnen kosten worden bespaard, doordat zorg efficiënt wordt ingestoken en onnodige ziekenhuisbezoeken worden voorkomen. “We zitten er korter op en kunnen sneller ingrijpen als het niet goed gaat. Dat is een win-winsituatie voor zowel het ziekenhuis als de patiënt. Maar dat kan allemaal niet van vandaag op morgen. Het is een enorme klus om het systeem te vullen. We moeten nog bergen werk verzetten!”