Open Access Publiceren: Een kans voor STZ-ziekenhuizen
Open access (OA) is een internationale beweging die streeft naar gratis en toegankelijke wetenschappelijke informatie. Sinds 2021 is open access publiceren verplicht voor onderzoek gefinancierd door de overheid. Universiteitsbibliotheken hebben hiervoor afspraken met uitgevers gemaakt, waardoor onderzoekers zonder kosten open access kunnen publiceren. Maar voor STZ-ziekenhuizen, waar minder onderzoek door de overheid wordt gefinancierd, ligt dit anders.
Hoewel STZ-onderzoekers graag open access willen publiceren, vormt de financiering van publicatiekosten vaak een uitdaging. Ziekenhuizen hebben niet genoeg publicatievolume om in aanmerking te komen voor gunstige deals met uitgevers.
Het nationale programma Open Science NL probeert een oplossing te bieden. Er wordt een pilot aangeboden voor een breed consortium met PLoS (Public Library of Science), waarmee STZ-ziekenhuizen onbeperkt kunnen publiceren in zeven PLoS-tijdschriften tegen een vast bedrag. Dit maakt het voor alle ziekenhuizen, groot of klein, eenvoudiger om zonder extra kosten open access te publiceren.
Door het bevorderen van meer publiceren van wetenschappelijk onderzoek via open access komt onderzoeksdata voor iedereen vrij toegankelijk. De samenwerking met de UMC’s wordt versterkt, waardoor meer wetenschappelijke en maatschappelijke impact wordt gegenereerd met onderzoek.
Meer weten? Neem contact op met de informatiespecialist van uw ziekenhuis voor details over dit initiatief en de publicatiecijfers.
Het laatste nieuws
STZ-lidmaatschap van Máxima MC en MST met vijf jaar verlengd na succesvolle inspiratievisitaties
Vrijdag 29 mei verlengde de Algemene Ledenvergadering onder luid applaus het STZ-lidmaatschap van Máxima MC en MST met vijf jaar.
Samenwerking 4TU en STZ begint bij de praktijk
Innoveren begint bij de praktijk. Bijeenkomst 4TU en STZ met partners uit zorg, wetenschap en bedrijfsleven.
Hans Kuijsten neemt afscheid van STZ bestuur
Tijdens de Algemene Ledenvergadering namen we afscheid van Hans Kuijsten als bestuurslid van de Samenwerkende Topklinische Ziekenhuizen.